Skip to Content

Звіт українських учасників курсу "Мистецтво та ремесло лобіювання" 2016 у Вашингтоні

Вже котрий рік поспіль, завдяки спільній програмі Інституту професійного лобіювання та адвокасі в Україні та Центру парламентських та президентських студій Американського Університету молоді українські спеціалісти мають можливість вдосконалити свої знання і навички в ремеслі лобіювання. У 2016 році професійний курс “Мистецтво та ремесло лобіювання” відвідали три учасники з України, а саме: Андрій Лебедєв (lifecell), Юрій Бондарєв (National Organization of Retail Trade) і Олександр Гузенко (CFC Consulting); всього було 12 молодих професіоналів, більшість із Сполучених Штатів Америки. Двотижневий курс тривав з 9 по 20 травня 2016 року у місті Вашингтон, Округ Колумбія.

Навчальний курс розроблювався і вдосконалювався протягом кількох років, і поєднує елементи як теоритичних знань, так і практичних навичок. “Мистецтво та ремесло лобіювання” курують професори Джеймс Тербер та Патрік Гріффін, що мають багаторічний теоретичний і практичний досвід у цій сфері. Для забезпечення багатостороннього розгляду індустрії лобіювання на курс було запрошено більше 20 спеціалістів, що в деталях розповідали про конкретні елементи своєї професії. Серед них були представники компаній, що займаються прямим лобіюванням, зв’язками із громадськістю, зв’язками із медіа, консалтингом, аналітикою, соціальними медіа та ін.

Цього року перед молодими спеціалістами постала не проста задача. Для розгляду та розробки лобістської кампанії професори Джеймс Тербер та Патрік Гріфін запропонували одну із наймасштабнішних торгівельних угод Сполучених Штатів – Транстихоокеанське партнерство, або коротко TPP (en. Trans Pacific Partnership). Впродовж останніх 7 років, 12 країн тихоокеанського узберіжжя обговорювали деталі угоди, і, нарешті, 4 лютого 2016 року угода була підписана лідерами 12 країн. Проте, для того аби торгівельна асоціація набула чинності і почала працювати, її мають ратифікувати усі 12 країн членів, а саме: Австралія, Бруней, Канада, Чилі, Японія, Малазія, Мексика, Нова Зеландія, Перу, Сингапур, Сполучені Штати Америки і В’єтнам. Угода складається із 30 глав, що детально розписані приблизно на 2,000 сторінок і охоплюють положення що стосуються прискорення економічного розвитку, створення нових робочих місць, розвитку інновацій, зниження рівня бідності і безробіття, промоції прозорості, відповідального урядування, захисту прав робітників і захисту навколишнього середовища. На додаток, торгівельна угода стимулює економічний розвиток через зниження мита на імпорт та експорт, створення квот на певні групи товарів для забезпечення конкуретноспроможності країн-членів, а також дієві механізми для вирішення торгівельних спорів.

Учасників курсу було розділено на дві групи: перша мала розробити кампанію проти Транстихоокеанського партнерства і запропонувати її Американській федерації праці — Конгреесу виробничих профспілок AFL-CIO, інша мала розробити стратегію в підтримку угоди і презентувати її Американській Торгівельній Палаті. До першої групи увійшли українські спеціалісти Юрій Бондарєв та Олександр Гузенко, до другої потрапив молодий лобіст Андрій Лебедєв. Для реалізації кампанії було визначено період від початку червня 2016 року до початку січня 2017 року і суму 5 мільйонів доларів. Під час розробки стратегії було враховано низку політичних і економічних процесів, а саме: вибори Президента США, вибори в Конгрес та Сенат США, позиції лідерів більшості та меншості в Конгресі та Сенаті, розвиток окремих промисловостей в конкретних штатах, рівні підтримки кожної політичної партії і виступи їх лідерів, позиції аналітичних центрів, організацій та лідерів думок. Також через аналітичну систему Quorum було проаналізовано сотні виступів, обговорень, статей та аналітичних матеріалів. Після детального вивчення теми спеціалісти обох кампаній розробили ключові меседжі кампанії, окреслили цільові аудиторії в окремих штатах і по країні вцілому, розподілили піки інтенсивності кампанії, визначили ключових осіб і організації для комунікації стратегічних месеждів, а також розробили стратегію лобіювання безпосередньо в Конгресі і Сенаті Сполучених Штатів.

Наприкінці курсу було розроблено дві пропозиції. Їх було представлено професорам і менторам курсу “Мистецтво та ремесло лобіювання” в Американському Університеті. Курс завершився, і молоді українські лобісти повернулися на Батьківщину аби застосовувати здобуті знання вдома і розбудовувати індустрію прозорого, чесного та врегульованого лобіювання в Україні.

Учасники курсу висловлюють подяку Інституту професійного лобіювання та адвокасі в Україні, його голові Денису Базілевичу та Центру парламентських та президентських студій Американського Університету, професорам Джеймсу Терберу та Патріку Гріффіну.

Олексій Гузенко, Юрій Бондарєв, Андрій Лебедєв