Skip to Content

"Мистецтво та ремесло лобіювання у США" - враження цьогорічних учасників програми

Цього року завдяки спільній програмі Інституту професійного лобіювання та адвокасі в Україні та Центру парламентських та президентських студій Американського Університету вже традиційно двоє учасників від України пройшли курс з професійного лобіювання та адвокації у Сполучених Штатах Америки.

Двохтижневий професійний тренінг «Мистецтво та ремесло лобіювання» проходив з 11 по 23 травня 2015 року у Вашингтоні, Округ Колумбія.

Тренінг розрахований на студентів та молодих спеціалістів і покликаний сформувати у них цілісне та стратегічне бачення процесу лобіювання, ознайомити їх з інструментами, що використовуються в адвокаційних кампаніях, а також навчити визначати найбільш ефективні інструменти та застосовувати їх виходячи з цілей та завдань кампанії. Окрім цього, значна увага під час навчання приділяється питанню етичних норм та правил поведінки під час роботи у сфері лобіювання.

Своїми враженнями від проходження курсу ділиться цьогорічна учасниця програми – Христина Вілюра: «Курс з мистецтва лобіювання цікавий як для студентів, що прагнуть працювати в сфері лобіювання, так і для молодих спеціалістів. Адже програма побудована так, щоб не лише надати теоретичні основи професії та сфери, але й навчити застосовувати ці знання на практиці.

Більш ніж 30 професіоналів-лобістів та представників державних органів і громадських установ поділились з учасниками практичними кейсами, досвідом та рішеннями у нестандартних ситуаціях. Спілкування із цими спеціалістами, які щодня працюють із найвпливовішими людьми в світі: конгресменами, виконавчими директорами та власниками найбільших світових корпорацій, директорами найбільших міжнародних неурядових організацій – це незамінний досвід.

Окрім цього значна частина курсу побудована у форматі діалогу, що дає змогу учасникам задавати питання, що стосуються безпосередньо сфери та завдань, які цікавлять студентів.

Величезною перевагою курсу є його засновники та організатори – професори Американського Університету Джеймс Тербер і Патрік Гріффін, які окрім роботи в науковій сфері, мають досвід і в практичному полі, що допомогло їм зробити курс максимально приближеним до реальних умов та ситуацій.

Цей курс допомагає структурувати знання та попрактикуватись у таких напрямках як побудова стратегії кампанії, формування комунікаційних повідомлень в рамках інформаційних кампаній, використання соціальних медіа та інших засобів масової інформації у поєднанні з залученням активних громадян та їх об’єднань.

Для того, щоб отримати сертифікат про проходження курсу потрібно не лише бути активним під час тренінгу, але й працювати над виконанням групового завдання, що передбачає розробку повноцінної стратегії лобіювання за або проти певного законопроекту.

Цьогорічний курс був особливий і тим, що більше половини учасників приїхали з різних країн світу з різними політичними, економічними та соціальними системами: Бразилія, Нігерія, Канада, Угорщина, Китай, Україна. Таким чином, незамінні знання та практика у сфері лобіювання доповнилась можливістю отримати практику роботи над проектом у багатонаціональній команді, почути про досвід та практику реалізації кампаній у різних системах.

Я впевнена, що участь в такому тренінгу – це величезний шанс отримати нові знання, досвід та поспілкуватись із найкращими експертами та спеціалістами у сфері лобіювання.

Хочу щиро подякувати Інституту професійного лобіювання та адвокасі в Україні, зокрема директору Денису Базілевичу та Американському Університету  (США, Федеральний округ Колумбія), за те, що організували такий спільний проект та створити можливість для молодих українців для навчання та саморозвитку».

В захопленні від пройденого курсу й інший учасник програми – Микола Воробйов, директор  Centrefor Eastern European Perspectives у Вашингтоні, експерти якого представляють та відстоюють інтереси України в США, а також протистоять російській пропаганді на Заході. “Нажаль, сьогодні влада в Україні не приділяє достатньої уваги комунікаціям на міжнародному рівні, в тому числі, із основним стратегічним партнером - Сполученими Штатами. Сьогодні в США навіть немає Надзвичайного та Повноважного Посла України в Штатах. В той же час офіційно від держави працює лише тільки один журналіст інформаційного видання “Укрінформ”, який висвітлює події в Сполучених Штатах.

Курс із професійної адвокації та лобіювання від American University в першу чергу важливий тим, що в ньому приймають участь найкращі лобісти, юристи, працівники сфери PR у США. В рамках курсу фахівці діляться практичними навичками в зазначених професіях. Цей досвід є вкрай необхідним для впровадження інституту лобіювання та адвокасі на законодавчому рівні. Таким чином, громадянське суспільство, бізнес, інші зацікавлені групи матимуть практичні інструменти для впливу на владу, тим самим це дозволить суттєво знизити рівень корупції в Україні. Адже раніше США також проходили свій тернистий та складний шлях до впровадження даних реформ, які зараз працюють як цілісний та невід'ємний механізм в американській демократичній моделі.

Іншою не менш важливою перевагою від двохтижневого курсу став практичний workshop. За підсумками курсу його учасники мали змогу презентувати свій особистий проект. Загалом слухачів було розділено на дві основних групи, які виступали “за” та “проти” конкретного законопроекту в Конгресі, який покликаний суттєво розширити ринок торгівлі США із країнами Азії. Саме теоретичні знання та практичні навички в рамках курсу допомогли підготувати презентацію, а також детально аргументувати власну позицію.

Не дивлячись, що професія лобістів у США переживає своєрідний бум, тим не менше, багато викликів залишаються попереду. Наприклад, факти корупції або відмова в реєстрації осіб, які, так чи інакше, напряму займаються лобістською діяльністю.

Тим не менше, законодавча система США постійно вдосконалюється, тому із викликами вдається успішно справлятися. Сьогодні для України є вкрай важливим перейняти саме американську модель та швидкими темпами впроваджувати інститут лобіювання та адвокасі на законодавчому рівні. Паралельно із цим, необхідно активно проводити просвітницьку інформаційну кампанію в ЗМІ. Оскільки громадяни мають розуміти для чого в Україні потрібні лобісти, як один із перевірених шляхів розділення влади і бізнесу. Таким чином, професія лобіста як бізнесмена та суб’єкта із активною громадянською позицією має стати медіатором між суспільством та політиками. При цьому, правила гри мають бути абсолютно прозорими та рівними для всіх.

Програма із лобіювання та адвокаті стала чудовим інструментом не лише для роботи та впровадження реформ в Україні, але й подальшої діяльності Center for Eastern European Perspectives в США. Завдяки отриманим знанням та навичкам робота Центру буде більш продуктивною та ефективною. Таким чином, національні інтереси України на міжнародному рівні будуть максимально захищеними.»