Skip to Content

Школа лобіювання у Вашингтоні: враження цьогорічних українських учасниць


З 14 по 28 травня 2012 року за сприяння одного із провідних фахівців-політологів США, директора Центру парламентських та президентських досліджень професора Джеймса Тербера в черговий раз українські спеціалісти отримали нагоду взяти участь в унікальному  курсі із лобіювання та адвокасі, який проводиться на базі Американського Університету (American University).

Цього разу українське представництво було тим більш цікавим, що являло собою поєднання представників як бізнес-спільноти (Олена Бочковська, Американська торгівельна палата в Україні (American Chamber of Commerce in Ukraine)), так і дипломатичних кіл (Тетяна Кальчук, Дипломатична Академія при МЗС України) і співробітників агенцій міжнародного розвитку (Марина Безкоровайна, Національний Демократичний Інститут Міжнародних Відносин (National Democratic Institute for International Affairs).

В якості менторів курсу виступали пані Рона Фрайберг та пан Том Вільямс, досвідчені лобісти із багаторічною практикою роботи. Рона Фрайберг, співголова «Legislative Strategies, Inc.», перебувала на керівних посадах в адміністраціях Віце-Президента США Альберта Гора, Президента США Біла Клінтона, відповідаючи за зв’язки з Конгресом США та іншими урядовими структурами.  Том Вільямс, очільник фірми «The Williams Group», має 14 років досвіду роботи у політиці та лобізмі. Том відповідав за зв’язки із провладними установами для «Zoo Atlanta», а також був радником із законодавчих питань Конгресменів Макса Кліланда та Сенфорда Бішопа.

Учасники мали можливість ознайомитись  із стратегіями та тактиками лоббіювання в США і порівняти його із процесом, що існує в Україні. Лоббіювання в Америці є офіційно визнаним на законодавчому рівні - воно є невід’ємною частиною функціонування системи, де всі групи суспільства мають право відстоювати свої інтереси та легально впливати на осіб, які приймають рішення. Для того, щоб зрозуміти масштаби цього процесу можна поглянути на цифри - витрати на лоббіювання у 2011 р. в США становили 3,3 млрд доларів.

Теоретична частина навчального курсу з лобіювання включала в себе розгляд наступних тем:

-          побудова та управління стратегічним лобістським планом;

-          дослідження та аналіз політичного середовища;

-          використання ЗМІ та інтернет-ресурсів в якості механізмів лобіювання;

-          методики організації громад та співпраця з їх лідерами;

-          техніки побудови та управління коаліцією;

-          регуляторні та етичні складові лобістської діяльності;

-          інструменти неопосередкованого лобіювання осіб, які приймають рішення в Конгресі та в інших державних органах влади.

Викладення зазначеного матеріалу проводилося досвідченими американськими теоретиками та практиками лобістської діяльності: директором Центру Парламентських та Президентських досліджень Американського Університету професором Джеймсом Тербером, академічним директором Інституту громадських справ і адвокасі Американського Університету професором Патріком Гріффіном; головою комітетуСенату США з охорони здоров’я, навчання, праці та пенсійного забезпечення Данієлем Смітом; керівником цільової групи з федерального регулювання лобістської діяльності Американської асоціації юристів Джозефом Сендлером; головним редактором новин медійного агентства «NationalPublicRadio» Роном Елвінгом; старшим науковим співробітником дослідницького інституту «Центр американського прогресу» Деном Вайсом; фінансовим директором виборчої компанії сенатора Гери Ріда Джошом Алкорном;  головним радником з планування та оцінки діяльності з адвокасі національної асоціації «AllianceforJustice» Сюзанною Хоехштетер; керівником штабу сенатора Майкла Бенета Джонатоном Девідсоном; керівним партнером фірми з політичних технологій «Chong§ Koster» Джошем Костером; засновником «FratelliGroup» (розбудова та проведення політичних компаній) Франсес Кокс; колишнім сенатором штату Делавер Тедом Кауфманом; партнером юридичною фірми «PattonBoggs» Джоном Джонасом; ректором Американського Університету Корнеліусом Кервіном; директором з громадських ініціатив Американської агенції з міжнародного розвитку Марком Брінкмьоллером та іншими.

Практичною частиною курсу з мистецтва лобіювання стала розробка стратегічного лобістського плану із внесення змін в закон США «Про початкову та середню освіту» та представлення його на розгляд атестаційній комісії. Робота над планом проводилась у тісній співпраці із менторами курсу.

За результатами проведеної презентації та активної участі у навчальному курсі усі представники з України отримали високу відзнаку від членів комісії.

Знання, які учасники здобули під час навчання, допоможуть їм у повсякденній роботі з органами влади, а більш глибоке розуміння структури всього процесу та інструментів впливу допоможуть покращити рівень лобіювання та державної служби в Україні загалом.

Розробкастратегіїдля реальної лобістської кампанії надала можливість практично застосувати набуті протягом навчального курсузнання та навички. Ці здобутки допомагатимуть учасникам втілювати найкращі традиції державної службив Україні.

Такі інструменти як grassroots (організація громадськості), традиційні та соціальні медіа, побудовакоаліцій та пряме лоббіювання можуть бути та мають  використовуватися в Україні при побудові лобістських кампаній. Однак, стратегіїта тактикимають відображати національні особливостіта реалії сьогодення країни.

 

Тетяна Кальчук

Олена Бочковська

Марина Безкоровайна